Openingsuren gemeentehuis
ma. | 8.45 tot 12 uur |
17.30 tot 20 uur | |
di. | 8.45 tot 12 uur |
wo. | 8.45 tot 12 uur |
13.30 tot 16 uur | |
do. | 8.45 tot 12 uur |
vr. | 8.45 tot 12 uur |
Fietsstraat August Van Putlei
De August Van Putlei is een belangrijke fietsas in de buurt. Ze vormt de verbinding tussen de fietspaden op de Eksterlaar en de fietstunnel onder de Frans Beirenslaan naar het centrum van Borsbeek en wordt ook door scholieren veel gebruikt.
Ideeënbus
Zowel tijdens de testperiode als nadien kan u uw ervaringen met ons delen. Aan de verkeersfilter zal u een ideeënbus vinden waarin u opmerkingen en ideeën kan deponeren. Dit mogen opmerkingen zijn over de proefopstelling en de fietsstraat, maar ook ideeën over de verdere inrichting van de straat. Maar ook hier kan je terecht met je opmerkingen en ideeën via een online ideeënbus!
Wat willen we bereiken?
De fietsverbinding versterken
De August Van Putlei is een belangrijke fietsas in de buurt. Ze vormt de verbinding tussen de fietspaden op de Eksterlaar en de fietstunnel onder de Frans Beirenslaan naar het centrum van Borsbeek en wordt ook door scholieren veel gebruikt. Dit kan je ook duidelijk zien als je de tellingen van de Telramen bekijkt.
Het is op dit moment echter geen veilige fietsverbinding, door het grote aantal autos en de vaak te hoge snelheid. Daarom besliste het Borsbeeks bestuur in 2019 dat de August van Putlei een fietsstraat zou worden.
Sluipverkeer weren
Er rijden dan wel veel fietsers, er rijden echter ook veel autos, meer dan wat voor een fietsstraat aanvaardbaar is. In een fietsstraat hoort het autoverkeer ondergeschikt te zijn aan het fietsverkeer. Een fietsstraat waar het niet veilig fietsen is, gaat immers zijn doel voorbij. Uit een mobiliteitsstudie in 2018 bleek dat een groot deel van het verkeer in Borsbeek West doorgaand verkeer is en dus niet thuishoort in een woonwijk. Om de fietsstraat op een veilige manier in te richten is het noodzakelijk om het doorgaand verkeer te weren. Dit kunnen we doen door de sluiproute minder aantrekkelijk te maken voor autos.
Snelheid doen dalen
Borsbeek West is reeds geruime tijd een zone 30. In de praktijk wordt dit echter onvoldoende nageleefd, mede door het brede wegprofiel in sommige straten. Snelheden hoger dan 30 km/u zorgen dat gemengd verkeer, waarbij fietsers en autos de rijbaan delen, niet op een veilige manier kan gebeuren. Om een zone 30 te doen werken, ook wanneer er geen flitscameras staan, moet je de straten anders gaan inrichten
Leefbaarheid verhogen
De problemen van sluipverkeer en overdreven snelheid zijn niet enkel een probleem voor de fietsers die hier op hun school- of werkroute passeren, maar natuurlijk even goed voor de bewoners. Waar minder en rustiger verkeer is, komt ruimte vrij om anders in te richten. Zo hopen we van de August Van Putlei een gezellige woonstraat te maken, een groene straat grenzend aan het park
Hoe pakken we dit aan?
Klik hier voor een plan waarop alle ingrepen staan aangeduid.
De August Van Putlei wordt over de hele lengte een fietsstraat
Motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen, wat zorgt voor een vertraging van het verkeer en een verhoging van de veiligheid. De fietsstraat wordt aangeduid met de nodige verkeersborden en met rode lijnen, rode vlakken op de kruispunten en symbolen op het wegdek. De fietsstraat krijgt bovendien voorrang op de zijstraten om het fietscomfort verder te verhogen.
Versmalling aansluiting Eksterlaar
Met een versmalling accentueren we het begin van de fietsstraat en creëren we een beetje extra parkeerruimte. Het kruispunt met de Eksterlaar wordt bovendien in de fietsstraat opgenomen, waardoor deze beweging voorrang krijgt op wie van de Eksterlaar komt. In 2021 wordt dit kruispunt heraangelegd door Stad Antwerpen en wordt zo de aansluiting op de fietspaden van Eksterlaar geoptimaliseerd
We plaatsen een verkeersfilter op de August van Putlei
Een verkeersfilter filtert het verkeer: de fietsers kunnen er gewoon doorheen, maar autos niet. Alle huizen blijven bereikbaar, soms via een kleine omweg, en je krijgt er een autoluwe straat voor terug. Omdat dit een ingrijpende maatregel is, voeren we deze eerst als testopstelling uit en zullen we na een tijdje evalueren. Deze verkeersfilter zal bestaan uit bloembakken en een verkeerspaal die de vuilniswagen nog toelaat erdoor te rijden.
De Posthoevestraat wordt eenrichting
Om sluipverkeer verder terug te dringen en de veiligheid aan de Posthoevestraat in de fietsstraat te verbeteren, zal in de Posthoevestraat eenrichtingsverkeer worden ingevoerd met verplichte rijrichting in de richting van de Grensstraat.
Infobord
Wij zullen alle inwoners ook op de hoogte brengen wanneer er wijzigingen aangebracht worden aan de testopstelling. We zullen jullie informeren over de verdere stappen die we nemen en over de resultaten van de monitoring.
Monitoring met Telramen
In september deden we een oproep om je kandidaat te stellen voor het plaatsen van een Telraam aan de binnenkant van je raam. Dit is een kleine computer die het verkeer telt en bovendien een algemeen beeld geeft van de snelheden. De tellingen gebeuren multimodaal, dit betekent dat een onderscheid gemaakt wordt tussen voetgangers, fietsen, autos en grote voertuigen.
Ondertussen zijn de 7 Telramen verdeeld en aan het tellen. Samen met de Telramen die reeds in de Wenigerstraat, de Mortselsesteenweg en de Manebruggestraat hingen geven ze een vrij compleet beeld van de huidige verkeersstromen rond de August van Putlei. Ze laten ons zo toe om verschuivingen in die verkeersstromen op te volgen.
Voor meer informatie kan u terecht bij de dienst omgeving via omgeving@borsbeek.be of op 03 320 94 00.
Hier vind je alvast de meest gestelde vragen en hun antwoorden.