Naar inhoud

Gemeentehuis

de Robianostraat 64
B-2150 Borsbeek
tel. 03 320 94 00
info@borsbeek.be

Openingsuren gemeentehuis

ma.8.45 tot 12 uur
17.30 tot 20 uur
di.8.45 tot 12 uur
wo.8.45 tot 12 uur
13.30 tot 16 uur
do.8.45 tot 12 uur
vr.8.45 tot 12 uur

Recyclagepark van Wommelgem op afspraak

vrijdag 03 december 2021
containerpark
Eerder beslisten de gemeenten Brasschaat, Ranst en Rumst om samen met IGEAN te starten met het project ‘recyclagepark op afspraak’. Nu geven ook gemeente Borsbeek, Wijnegem en Wommelgem groen licht om het reservatiesysteem in te voeren voor het recyclagepark van Wommelgem.

Zij kiezen evenwel voor een ‘hybride’ systeem waarbij inwoners moeten reserveren voor een bezoek op dinsdag, vrijdag en zaterdag. Op woensdag en donderdag blijft het park toegankelijk zonder afspraak. De nieuwe regeling gaat in vanaf 1 januari 2022.

Waarom een reservatiesysteem op het recyclagepark van Wommelgem?

Het intergemeentelijk recyclagepark van Borsbeek-Wijnegem-Wommelgem is het drukst bezochte recyclagepark van de IGEAN regio, met maar liefst ca. 100.000 bezoekers op jaarbasis. Dit zorgt onvermijdelijk voor momenten met lange wachtrijen en wachttijden. De impact is eveneens voelbaar bij buren en bedrijven in de buurt die om die reden soms niet vlot bereikbaar zijn.

Een hybride reservatiesysteem kan hierbij soelaas brengen. Bij zo’n hybride systeem wordt op de meest drukke dagen op afspraak gewerkt; op de rustigere dagen kan het recyclagepark zonder afspraak bezocht worden.

Concreet heeft IGEAN op basis van de bezoekerscijfers van de afgelopen jaren bepaald dat op dinsdag, vrijdag en zaterdag – de drukste dagen - het recyclagepark op afspraak geopend zal zijn; woensdag en donderdag zonder afspraak.

Een betere dienstverlening op en rond het recyclagepark!

Dankzij een betere spreiding van bezoekers kunnen de parkwachters een betere dienstverlening bieden. De bezoeken worden gespreid in de tijd, wat ervoor zorgt dat elke bezoeker beter begeleid kan worden. Wachtrijen en bijhorende frustraties behoren dan ook tot het verleden. Daarenboven verbetert de algemene verkeerscirculatie op en rond het recyclagepark zo aanzienlijk.

Let wel: via een systeem op afspraak willen we niet minder bezoekers ontvangen, integendeel! Het systeem biedt plaats voor evenveel bezoekers als vandaag, zij het dat we de aantallen mooi kunnen spreiden in de tijd.

De voorbije maanden heeft dit systeem al een positieve evaluatie gekregen van de gemeenten die er al eerder mee startten!

Zowel het gemeentebestuur van Borsbeek, Wijnegem en Wommelgem gaven daarom hun akkoord om met dit hybride reservatiesysteem van start te gaan vanaf 1 januari 2022.

Het antwoord op een aantal praktische vragen lees je hieronder: 

Ik wil een afspraak maken, hoe doe ik dat?

Wie? Niet alleen inwoners uit Borsbeek, Wijnegem en Wommelgem, maar ook inwoners uit de cluster zuid kunnen hun afspraak op het recyclagepark van Wommelgem reserveren.

Waar? Inwoners die naar het recyclagepark van Wommelgem willen gaan, kunnen vanaf maandag 6 december  eenvoudig hun afspraak inplannen via de reservatietool op de website igean.mijnrecyclagepark.be of via de website van IGEAN.

Heb je hulp nodig bij deze reservatie, dan kan je ook bij de collega's van klantenbeheer terecht op het telefoonnummer 03 350 08 14.

Hoe? Na registratie van jouw postcode en rijksregisternummer krijg je de keuze uit de beschikbare tijdssloten op jouw gekozen dag. Na bevestiging ervan krijg je nog een mailtje met een herhaling van jouw afspraak en de bijhorende aandachtspunten.

Is een afspraak altijd nodig? Plan je een bezoek op woensdag of donderdag, dan is GEEN afspraak nodig.  Wanneer je op dinsdag, vrijdag of zaterdag naar het recyclagepark van Wommelgem wil komen is een afspraak altijd nodig. Die dagen blijven een aantal parken in de buurt natuurlijk wel gewoon open zonder afspraak. Let wel, ook voor een bezoek aan het recyclagepark van Ranst en Rumst is altijd een afspraak nodig!

Wat doe je op de dag van jouw afspraak?

Wat doe ik op de afspraak zelf?

Kom op het moment van jouw afspraak naar het park en breng zowel de bevestigingsmail (mag op papier of op jouw telefoon) samen met jouw eID mee. Wanneer je op het gereserveerde tijdstip jouw eID in de toegangszuil steekt, zal de slagboom openen!

Te vroeg of te laat? Elk tijdslot geeft een marge van 15 minuten. Je reserveert namelijk een plekje tussen bijvoorbeeld 9u en 9u15. Ben je te vroeg, zal je even moeten wachten.

Let wel dat je het verkeer of andere bezoekers de toegang niet verspert! Ben je te laat? Dan is het jammer genoeg niet meer mogelijk zijn om toegang te krijgen en willen we je vragen om een nieuwe afspraak te maken.

Geen afspraak? Kan het toegangscontrolesysteem jouw eID niet koppelen aan een rijksregisternummer dat in de reservatielijst staat rond dat tijdstip, zal de slagboom niet openen. Jammer genoeg kan je dan niet op het park terecht en moet je een nieuwe afspraak maken.

Grote werken gepland en meerdere bezoekjes zijn nodig?!

Geen probleem, je kan tot maximum 3 bezoeken vooruit inplannen. Hou zeker rekening met de tijd die je nodig hebt om opnieuw jouw wagen te laden en naar het park te rijden, bij het inplannen van een 2e afspraak en neem wat marge!

Heb je al 1 of meerdere ingeplande bezoekjes afgelegd, dan kan je weer 1e of meerdere inplannen, tot je er weer 3 vooruit gepland hebt!

Let wel, dit aantal is gelimiteerd tot 3 bezoeken per adres (NIET per rijksregisternummer). Indien er dus meerdere personen gedomicilieerd zijn op jouw adres - en dus verschillende rijksregisternummers hebben - blijft nog steeds het maximum aantal van 3 bezoeken mogelijk!

Ik heb een afspraak gemaakt, maar mag iemand anders van mijn gezin ook gaan?

Als je een reservatie aanmaakt, is dit eigenlijk een ‘gezinsafspraak’. Dat wil zeggen dat een gezinslid dat op hetzelfde adres gedomicilieerd is, zich op dat moment mag aanmelden, weliswaar met zijn/haar eID.

 

Waarom moet ik mijn rijksregisternummer ingeven in de reservatietool?

Je krijgt toegang tot het recyclagepark door middel van je eID in de kaartlezer van de toegangszuil. Om de link te kunnen leggen tussen jouw eID en je reservatie, is het rijksregisternummer noodzakelijk.

Om te vermijden dat je bij elke reservatie opnieuw je rijksregisternummer moet ingeven, kan je in de reservatietool een ‘account’ aanmaken waaraan deze gegevens gekoppeld worden. Nadien kan je eenvoudig inloggen met jouw emailadres en een zelf gekozen paswoord.

 

Heb je geen toegang tot internet of ondervind je problemen bij het aanmaken van een reservatie op de webpagina…

… dan helpen de medewerkers van IGEAN van klantenbeheer jou graag op weg! Je kan hen telefonisch bereiken op het nummer 03 350 08 14 (elke werkdag van 8u-12u en 13-16u45).

Meer informatie

Bieke Van Baelen
beleidscoördinator communicatie en sensibilisatie
bieke.vanbaelen@igean.be
03 350 08 27

Datum van het bericht: vrijdag 03 december 2021
Nieuwsoverzicht