Naar inhoud

Gemeentehuis

de Robianostraat 64
B-2150 Borsbeek
tel. 03 320 94 00
info@borsbeek.be

Openingsuren gemeentehuis

ma.8.45 tot 12 uur
17.30 tot 20 uur
di.8.45 tot 12 uur
wo.8.45 tot 12 uur
13.30 tot 16 uur
do.8.45 tot 12 uur
vr.8.45 tot 12 uur

Mortsel, Borsbeek en Boechout zoeken een oplossing voor zwaar verkeer

donderdag 04 april 2019
truck
Vandaag vond er een persconferentie plaats in Mortsel met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Minister Ben Weyts. Minister Ben Weyts en AWV hebben oren naar verzuchtingen Mortsel, Borsbeek en Boechout.

 

 

PERSBERICHT VAN DE STAD MORTSEL

Minister Ben Weyts en AWV hebben oren naar verzuchtingen Mortsel, Borsbeek en Boechout.

Komt er een oplossing voor het doorgaand zwaar vrachtverkeer in de centra van Mortsel, Borsbeek en Boechout? De burgemeesters in kwestie komen alleszins met een voorstel om dit te testen tijdens de heraanleg van de Krijgsbaan. Minister Ben Weyts en het Agentschap voor Wegen en Verkeer zijn bereid de haalbaarheid van dat voorstel te onderzoeken.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Mortsel en Infrabel plannen in 2019 een volledige heraanleg van de druk bereden Krijgsbaan (R11) in Mortsel, vanaf het kruispunt met de Eggestraat tot net voorbij het kruispunt met de Heirbaan. Het doel is de verkeersveiligheid van alle weggebruikers te verhogen, in het bijzonder voor fietsers en voetgangers. De burgemeesters van Mortsel, Borsbeek en Boechout willen de heraanleg van deze gewestweg aangrijpen als kans om het vele vrachtverkeer in de toekomst te bannen uit hun centrum. Meer specifiek vragen de burgemeesters om tijdens de werken aan de Krijgsbaan een proefproject hierrond op te zetten, dat hopelijk na de werken permanent in voege kan gaan. Minister Ben Weyts en het Agentschap voor Wegen en Verkeer zijn bereid de haalbaarheid van dit proefproject te onderzoeken.

Mortsel, Borsbeek en Boechout zijn al geruime tijd vragende partij om het zware vrachtverkeer naar de Antwerpse Ring, E313 en E19 te leiden of het daar te houden. De heraanleg van de Krijgsbaan is een mooi moment om dit uit te proberen, aangezien het verkeer toch al wordt omgeleid.

Tijdens de heraanleg zal gemotoriseerd verkeer op de Krijgsbaan gedurende ongeveer negen maanden namelijk slechts in één rijrichting mogelijk zijn. Er werd gekozen om verkeer toe te laten in de richting van Borsbeek, m.a.w. het uitrijdende verkeer vanuit Mortsel. Verkeer vanuit Borsbeek richting Mortsel wordt omgeleid via de Heirbaan en Drabstraat, maar die omleiding is noch toegelaten, noch geschikt voor vrachtverkeer. Boechout vreest op zijn beurt dat de N10 tijdens de werken in Mortsel zal dichtslibben met vrachtverkeer, met alle gevolgen vandien voor de Boechoutse dorpskern.

De burgemeesters willen daarom graag een uniek proefproject lanceren om dat zware vrachtverkeer te bannen, niet alleen tijdens de werken aan de Krijgsbaan, maar ook daarna. ”Zwaar vrachtverkeer hoort niet thuis in het centrum van Mortsel en dat van de buurgemeenten. Het tast de leefkwaliteit van onze centra te zwaar aan.”, klinkt het bij de burgemeesters.

Minister Ben Weyts onderzoekt nu samen met het Agentschap Wegen en Verkeer hoe ANPR-camera’s in combinatie met duidelijke signalisatie dit vrachtverkeer uit de centra kunnen houden. In eerste instantie zal gekeken worden hoe met de huidige ANPR-camera’s het doorgaand vrachtverkeer uit het centrum gehouden kan worden. In een tweede fase is het de bedoeling te kijken of er nog bijkomende installaties nodig zijn.

“Nu het verkeer tijdens de heraanleg van de Krijgsbaan toch zal moeten omrijden, is het een mooie opportuniteit om te testen of we via een ANPR-schild zwaar verkeer op de wegen kunnen houden die daarvoor bestemd zijn. In een stads- of dorpscentrum zorgen ze enkel voor extra pollutie en lawaaihinder, daar is iedereen het over eens.”, besluiten de burgemeesters. 

Meer info
Communicatiedienst Mortsel
03 444 17 66
marjan.duchensne@mortsel.be

 

 

Datum van het bericht: donderdag 04 april 2019
Nieuwsoverzicht